Закъсняло мнение
Освен ако по някакви странни причини през последния месец и половина не си бил в информационно затъмнение, то сигурно вече ти е дошла до гуша учителската стачка. На мен също ми байганиса от нея, омръзна ми да ме питат стачкувам ли, омръзна ми да ме гледат на кръв, когато се разбере какво работя. Всъщност, аз от две години някъде се срамувам да споделям какво работя. Защото мнението на редовия българин за редовия учител се доближава до това, което първият има за циганите. Не зная на какво се дължи това, не зная кога даскалската професия се нареди в дъното на социалната стълбица и омразата към нас и към труда ни се засили. Винаги е имало некадърни учители и лоши хора (едното няма нищо общо с другото). Аз например от първи до трети клас бях попаднала на такова злобно, завистливо и крадливо същество, че и до ден днешен си нося смачканото самочувствие в торбата с пороците.
Не съм стачкувала и ден. И то не защото парите ми стигат или защото не смятам исканията за справедливи, а по няколко много резонни и определено смислени причини. Да, подкрепям стачката, но НЕ стачкувам.
Когато започнах работа като учител, аз много добре знаех, че парите, които ще взимам няма да са такива, каквито бих могла да изкарам някъде в частния сектор и с много по-ниско квалифицирана работа. Обаче аз исках да работя точно това. Да се занимавам с това, за което съм учила и в което съм добра. Същевременно си давах ясната сметка, че започвайки тази работа, аз поемам отговорност. За други човешки същества, които нямат вина за това, че държавата ни е сбъркана. И от мен зависи тези деца да бъдат някой ден по-добри хора. Какъв личен пример бих дала, ако си пея в час учока за високите морални и нравствени ценности на българина, за неговата силна душевност и бля-бля прочие скрап, а същевременно не показвам с действията си, че вярвам в същите тези неща и ги спазвам на практика. Т.е. само на думи речено, ако всеки си върши работата, вместо да гледа как другия не си я върши, не върви. Някак плоско е. Иначе казано, аз стачкувам вършейки си работата, още по-добре от преди, още по-надъхано. Не че на някого това ще направи впечатление. Важното е аз да знам и да съм чиста пред съвестта си.
Друга причина, поради която стачката не ми е на сърцето, е, че аз все пак не съм овца безмозъчна и не следвам всеки, който ми каже “хайде” и ме подмушне с гегата. Именно недовериято ми и неуважението ми към стачните лидери и профсъюзите ме карат да се замисля - обмислени ли са правилно стратегията, исканията, действията. Ами не. В неравната битка между синдикати и политици се оказа, че, в интерес на истината, имаме добри политици. В онзи конкретен смисъл на умението да лъжеш, увърташ, обещаваш и унижаваш. А профсъюзите пред тях приличат на малки деца, които искат бонбонче и тропат с крак, викайки “няма пък”. Не ги умеят преговорите нашите хора. Става същото като по време на война - загубени битки няма, спечелени преговори - също.
Третото нещо, което мен ме ужасява и потиска е медийният образ на българския учител. Съсухрена бабичка с вид на дългогодишен алкохолик, силно гримирана и налапала фас. Скъпи журналисти, евала за манипулативните тактики! Защо не снимате някой млад учител? Не че са много, ама все пак ги има. Защо все показвате на обществото кривото огледало на поръчковите си материали? Защо, вместо да плюете по това, че хората са решили чрез хора и песни (което, ако малко си понапрегнете плоските мозъчета, ще разберете, че носи символика от древен тип) да протестират, не покажете как и къде живее учителят. Не говорите за това, че именно неговите деца нямат възможността да учат, защото пари няма. Припомнете си класиката - гордост е било да си учител, па макар и беден. Вече си и беден, и сдухан, и унижен… Тогава, когато на човек му отнемеш достойнството, той става опасен. А нашето общество отне и последната капка от него на тези, на които би трябвало да дължи уважение.
Чудя се, ако образованието спре да бъде задължително и стане платено, какво ли ще бъде. Ще се промени ли нещо? Ще спрем ли да се занимаваме с простачета без домашно възпитание, за да можем да учим тези, които наистина искат да успеят в този живот? Знанието се обезцени - как да обясня на пикльо с телефон за 1000 евро, че си струва да ме слуша и да полага усилия, когато на него за среден /3/ му купуват кола?
Хаотично и объркано е, знам, но не мога да не бъда поне малко емоционална тогава, когато на карта е сложен не само доходът на хиляди хора, но и бъдещето на една нация. Защото, колкото и клиширано да звучи, знанието е сила.
абе, синдикалния ви лидер трябва публично да бъде набит с камшик, защото такава кифла като нея няма никъде. пък и журналята… ех, майко, не ми се говори вече
Коментар от Niili — 01.11.2007 @ 14:05
Ех, ако поне 1/3 от колегите ти бяха като теб, досега учителската професия да е възвърнала престижа си! От началото на истерията около стачката досега не бях чела по-смилено и разумно мнение. А по повод синдикатите… винаги съм гледала на тях с едно по-особено отношение… Да не забравяме, че най-често точно те са оновния политически инструмент за натиск!
Коментар от Ивката — 01.11.2007 @ 19:13
Евала, Инат!
Коментар от Marfa — 02.11.2007 @ 10:24
Да, Инат, и аз това обяснявах на бивши колеги, които бяха разкъсвани от дилемата да стачкуват или не - смятах, че трябва да протестират, да искат по-високи заплати, но в същото време да си вършат работата, която обичат за децата, за които са поели отговорност. Ако всички правеха така, ако бяха отделили време през лятото да обмислят какво да искат и как да го поискат, ако по време на самата стачка, бяха общували повече с родителите, да ги запознаят с всичко, което родителите трябва да знаят, ако бяха показали загриженост не само към себе си, но и към децата, обществото можеше да се позамисли и да ги подкрепи.
Както казах и при Марфа, обшеството ни не е пораснало достатъчно за да иска истинско образование. За съжаление, повечето учители са огледало на обществото - и те не са дорасли.
Надявам се да има повече учители като теб и продължавам да твърдя, че са МНОГО МАЛКО. Само тези, които отдавна са завършили и нямат деца могат да твърдят обратното. Но дали си завършил или не, дали имаш дете или не, не би трябвало да означава, че образованието не е твоя работа. Всъщност факт е, че повечето, които разсъждаваха за образованието и се вълнуваха, бяха точно такива хора. Къде отидоха родителите и учителите? Защо повече от техните среди не участваха в дебата, ако не пишат в блогове, поне да бяха коментирали. Марфа се изприщи от писане. Аз се побърках да ги сънувам и да говоря за това. Къде бяха учителите?
Коментар от lyd — 02.11.2007 @ 13:37
Добре го каза. И на мен ми е жал за хората, които зависят от синдикалните ви лидери. Мога само да кажа, тези са ходещ пример на некомпетентност.
Жалко.
Коментар от Eneya — 02.11.2007 @ 13:53
Харесва ми позицията ти.
Имаш моето уважение.
Майк
Коментар от mikeramm — 02.11.2007 @ 13:57
И не мисля, че мнението ти е закъсняло - темата все още е болезнено актуална, а последствията от стачката ще продължат да ни влияят още много дълго време.
Коментар от mikeramm — 02.11.2007 @ 14:31
respect. Аз все повече се замислям дали не е по-добра идея като имам деца сам да ги обучавам с помощта на още 2-3 частни учители. Къде ли няма в образованието подводни камъни. Но всяко искане трябва да е в рамките на разумното. И аз подкрепям стачката но само до момента на разумно поведение, който отдавна е подминат. Ако искаш нещо от другата страна, трябва да знаеш, че отсрещната страна има таван на възможностите. Който не може да бъде надскочен.
Коментар от Комитата — 02.11.2007 @ 14:43
Благодаря ти! Вече бях загубила вяра, че ше прочета нещо смислено по темата, обективно и разумно. Благодаря!
Коментар от алекс — 02.11.2007 @ 16:00
Ученичка, 11 клас, хуманитарен профил във френската в София.
Честно казано, някои от нещата в тази статия ми харесаха, като например личната гледна точка, защото мисля, че всеки отговаря за собствените си действия, постъпки, думи ит.н., а нe както ми се налага да чувам напоследък по новините; така или иначе мразя да гледам телевизия. Действително, смятам, че от учител до учител, разлика има - както от човек до човек, и от смокиня до трън. Лично аз не мога да взема каква да е позиция в този, вече, национален проблем или спор - не знам дори как да го окачествя; нито имам намерение да оплювам политическите персони в сферата на така наречената “образователна система”, защото не желaя да се занимавам с политика, oще пo-малко - замесвам в нея, дори вербално в ролята на “ревностен гражданин”, наливайки думи от масло в обшествения огън (пожар?) - политиката за мен е кална светска игра; нито ще се заема да “черня” синдикатите. От друга страна не бих се захванала да подкрепям учителския протест, дори и целите да са справедливи - начинът и средствата не ми допадат в интерес на истината. Аргумент-пример: далеч съм от мисълта, че горенето на дървен “Даниел Вълчев” или развяването на обиди върху картонени табели по адрес на министри на публично място, в присъствието на медийни камери, ще улесни преговорите, или че ще склони правителството да се съобрази с исканията на стачкуващите. Това не значи, че нямам мнение, както някои хора ме мнят. Значи, че в случая не искам да вземам страна.
Кoлкото до уважението към учител - аз се стремя да уважавам нелицемерно всички хора - oт най-мръсния уличен, презрян от някои минувачи, чистач до най-одумвания, със залепен от съученици етикет “изтекъл срок на годност” (т.е. “злобен”), гимназиален даскал - най-малкото, защото са живи същества. Което не значи, че бих сe съгласила с последния тип когато не е прав.
Изказването: “Какъв личен пример бих дала, ако си пея в час учока за високите морални и нравствени ценности на българина, за неговата силна душевност и бля-бля прочие скрап, а същевременно не показвам с действията си, че вярвам в същите тези неща и ги спазвам на практика. Т.е. само на думи речено, ако всеки си върши работата, вместо да гледа как другия не си я върши, не върви. [...] Важното е аз да знам и да съм чиста пред съвестта си” ме впечатли oт чисто човешка гледна точка, защото го намирам за благородно и трезво.
Коментар от Mirella — 02.11.2007 @ 16:16
Всъщност, Лид, ето един “учителски” блог: http://bglog.net/Obrazovanie/ Пишат хората, макар и не непременно при мен
Коментар от Marfa — 03.11.2007 @ 13:27
Хей… Впечатлена съм повече, отколкото мога в момента да обясня. Ако имаше повечко като теб, и то не само учители, а всякакви - друго щеше да е. А е трудно да има точно защото няма как да докажеш на повечето от децата с телефони за …евро и коли за 3-ка, че погледът върху живота, който им се набива от най-близките хора, просто не е правилният. Аз обаче въпреки това вярвам по мъничко… че може да се наведат нещата към поне някакво равновесие… не знам след колко време.
Аз също ще съм учителка след известно време, живот и здраве, или поне ще се занимавам с деца. Искам го; както и искам едни по-ЗДРАВИ (защото здравето е и умствена, и душевна категория също) хора и едно по-добро общество.
Желая ти всичко най-най-добро от сърце!!!
Коментар от vanilla — 10.11.2007 @ 6:35
Това е най-смисленият и аргументиран материал, който съм чел за учителската стачка. Още веднъж браво, Инат!
Болно ми е защото съм изрстнал в древна учителска фамилия, която дори е носела наследственото име “даскалови”, докато в семейството не са се народили само дъщери и не сме я загубили безвъзвратно, но все пак кръвта говори.
Пра-дядо ми е бил учите. баба ми и дядо ми бяха учители, майка ми и баща ми - също. Вече не са, защото решиха да работят за пари, а не да бейби стиват децата на хората, които работятя за пари, но факт е, че обр система загуби двама наследствени, добру даскали…
Изключително много се дразня как цялото ни общество се ебава със сериозния проблем, който учителите поставиха: че искат да има какво да ядат. На родителите всъщност не им пука извън проблема кой ще им гледа децата, докато праят кариера. Синдикатите използваха момента, за да повъзвърнат малко от изгубената си в митинговото минало слава. Политиците имат един милиард лева излишък за харчене до края на годината, но няма да го дадт за образование, защото всъщност ние нямаме добри политици. Съгласен съм с всичко, коети си написала, освен с едно: въпреки всичко трябваше да стачкуваш. Това може да е некачествен, но все пак е единственият начин да покажеш, че вече ти е писнало да живееш на дъното на социалната йерархия, защото определено мястото ти не е там. Тъжната и тъпа истина е, че на никой не му пука за теб, за това, че мизерстваш и още сто години ще ти подхвърлят коричка хляб, ако не се вдигнеш на бунт и не им излееш чашата със студена вода в лицето.
Коментар от asktisho — 24.11.2007 @ 13:42
сори за милиардите правописни грешки. изключително много бързах
Коментар от asktisho — 24.11.2007 @ 13:44